www.raco.cat esquema da necrópole de 'La Morterona' |
nas
cidades e campos houbo transformacións que hoxe, lendo os arqueólogos
especializados nos rexistros tardoantigos e altomedievais, apuntan claramente
ao s. V como o punto de arranque dos grandes cambios. Recentemente, nun libro
que trata de integrar a historia narrativa coa evidencia arqueolóxica, Neil
Christie destacou o indubidable avance no coñecemento do rexistro material,
grazas aos arqueólogos especializados en Antigüidade Tardía e Alta Idade Media,
ao tempo que lembraba algunhas das enormes lagoas que inda temos ao respecto.
Queda moito por facer, é certo. Pero os novos rexistros materiais que os
arqueólogos presentan permiten reflexionar sobre os cambios. De entre todos
eles, semella que os catro máis importantes son as alteración na topografía das
cidades; o final das villae como
expresión aristocrática; a aparición de castella
ou asentamentos en altura, e a aparición de aldeas. Todos eles están, creo,
conectados entre si e, polo momento, poden ser situados en numerosas rexións a
partir do s. V.
tanto no
final das villae na súa función
anterior, como na aparición de castella
e de aldeas, en especial o segundo, a tipoloxía é variadísima. A fin das villae en Occidente non foi un proceso
repentino, e de feito houbo excepcións á norma xeral. Esta podería resumirse
así: o s. V foi o punto final das mesmas como sistema operativo da produción e
ostentación da aristocracia romana, cronoloxía que ten sido recentemente
estudada por Alexandra Chavarría. Os espazos das villae seguiron en uso en non poucos casos, pero xa non coas mesmas
funcións que tiveran no s. IV e incluso no inicio do s. V. Nas cidades
producíronse amortizacións de materiais e de espazos centrais, aproveitamento
de estruturas anteriores e cambios de función (a produción, a almacenamento, a
vivendas menos aparentes) deses antigos espazos centrais e tamén de algunhas
zonas de vivendas anteriores. Algo semellante sucede nas villae. O paralelismo xa foi tirado por Tamara Lewit, que insistiu,
e creo que con acerto, en que todo respondía a fenómenos semellantes de base
social e cultural. Cambiaron esas estruturas materiais (cidades e villae) porque o estaban a facer as que,
á súa vez, as sustentaban.
Non se
trata, polo tanto, dunha lectura decadente, senón dun achegamento a un cambio,
cal era a transferencia de investimento de antigos lugares de poder (foros,
templos, e villae) a outros (aquí
permitome destacar a igrexas). O final da edilicia das villae non pode ser entendido como unha decadencia, senón como un
indicador de cambio, perceptible na ocupación do espazo, que se vai destinando
a outras cousas, entre as que prima o almacenamento, as vivendas modestas, as
actividades produtivas agrarias e artesanais e os aproveitamentos funerarios.
Tratouse dun cambio nos patróns de referencia na ocupación do espazo, que
respondía a procesos de transferencia de tales patróns a novos receptores dos
mesmos, en particular, as igrexas. As elites seguían existindo, pero os seus
indicadores materiais, a xulgar polo rexistro arqueolóxico recollido polos
especialistas, tíñanse transformado precisamente no s. V, o do cercenamento
tributario, o da instalación (impactante ou non, esa é a discusión) dos
bárbaros, o do final do imperio como sistema.
a
arqueoloxía actual semella detectar en numerosas rexións de Occidente un
proceso de aparición de castella, de
lugares habitados en altura, normalmente fortificados, proceso datable
precisamente a partir do s. V, e non antes, como se pensou durante bastante
tempo. Naturalmente isto coñécese mellor nunhas zonas que outras, en función
non só da evidencia empírica estudada, senón tamén dos avatares da
investigación. Destacarei algúns exemplos mellor coñecidos. En Italia, as
fortalezas son moi visibles no s. V nas rexións do arco alpino, e xa para o
século seguinte aumentarán en función das dinámicas políticas, en especial da
tensión entre ‘bizantinos’ e lombardos. As interpretacións de Brogiolo e
Chavarría apuntan a un forte impulso político na aparición deses castella, ás veces, supoñen, con
finalidades de recadación fiscal. Os xacementos coñecidos como castella, chamados así un pouco polas
referencias nos textos e outro pouco por comodidade e simplificación, tamén se
rexistran a partir de contextos do s. V en Gallia
e Hispania.
en
Francia, como noutros lugares, hai unha avaliación nova das cronoloxías e da
entidade destes asentamentos en altura. Coñécense xacementos que exemplifican o
inicio do s. V, especialmente na zona central e meridional. No norte ten habido
un aporte de nova evidencia empírica pola investigación sobre centenares de
xacementos sacados á luz como consecuencia do trazado de infraestruturas ou da
construción de parques temáticos. Cabe sinalar que non é infrecuente que se
trate de lugares conectados coas vías de distribución comercial, o que explica
a presenza de materiais de importación, como se ve ben, por exemplo, en
Roc-de-Pampelune, no Languedoc, entre outros. En Hispania detéctanse en numerosos puntos. Son máis coñecidos os de Callaecia, seguramente pola referencia
do cronista Hydacio á resistencia que os suevos atoparon na primeira metade do
s. V entre a poboación local, acantonada neses puntos, plebem quae castella tutiora retinebat. A arqueoloxía, en efecto,
detecta algúns deses castella no NO,
pero tamén noutros lugares. Por exemplo, na Meseta aparecen xacementos de
altura, entre outros a Yecla (Burgos), La Morterona (Palencia), El Cristo de
San Esteban (Zamora), La Cabeza de
Navasangil (Ávila) o el Castillo de Bernardos (Segovia). A diferenza do que se
ten proposto nalgún caso para Italia , para os exemplos da Península Ibérica
manéxanse máis ben hipóteses que poñen a estes lugares como referencias do
poder, non necesariamente central, inda que tampouco exclusivamente
aristocrático. Máis ben a posibilidade coa que se traballa é que nalgúns casos
e durante un tempo puideron estar á calor de poderes locais desconectados, que
noutros ritmos puideron formar parte de mallas políticas, dentro de sistemas
como o suevo, inda no s. V (e logo no VI) ou visigodo (xa a partir de finais do
VI).
ata non
hai moito o panorama historiográfico contemplaba as aldeas coma un ingrediente
do Occidente medieval, sendo frecuente que se situara a súa aparición nas
sociedades do s. X. As excavacións dos últimos anos están mostrando que, en
rexións diversas de Occidente, o fenómeno comezou non s. V, e que se foi
estendendo a partir de entón. Tanto desde o plano empírico como desde o
teórico, o fenómeno da aparición das aldeas campesiñas debe ser introducido nos
parámetros explicativos das sociedades occidentais a partir do s. V. En Gran
Bretaña, España, Italia ou Francia, entre outros grandes espazos, foron
localizándose e estudando xacementos que presentan as características de
asentamentos de campesiños, aldeas, sendo o s. V a orixe cronolóxica do
fenómeno, o que non quere dicir nin moito menos que todos eles comezaran entón,
pero o relevante é que ese século é tomado polos arqueólogos como o punto de
inicio do fenómeno. É dicir, que no mesmo século no que a maioría das villae de
Occidente terminaron como tales villae,
inda que continuarán como centros de produción, como almacéns ou como vivendas
dos campesiños da zona, estábase producindo outro fenómeno de enorme calado,
cal foi a consolidación de formas de asentamento campesiño ás que chamamos
aldeas.
nos
estudos pormenorizados do tema que se levan feito por rexións de Occidente,
acostuma relacionarse a aparición das aldeas campesiñas do s. V coa
desarticulación da paisaxe romana. Tal parece ser o caso do centro e do NO de Hispania, espazos nos que se teñen
detectado tales aldeas e se teñen relacionado cos indicadores do colapso
romano, que na conca do Douro e no NO ten sido un proceso particularmente
estudado nos últimos anos. E paréceme difícil de discutir que, á súa vez, este
foi un fenómeno ligado ao colapso das estruturas sociais, económicas e
ideolóxicas do imperio romano. Con moita razón, Margarita Fenández Mier ten
chamado a atención sobre a indefinición na que nos movemos neste mundo de
aldeas de campesiños, dos cales non sabemos nada en moitos casos, salvo que en
datas máis antigas do que se pensaba estaban xa organizados en aldeas. Se as
aldeas de campesiños en Occidente teñen hoxe a súa visibilidade arqueolóxica
bastante clara desde o s. V, pero nalgúns casos hai datacións que arrancan
desde ese século, creo que debemos integrar este asunto no discurso explicativo
desta centuria. Igualmente desde o rexistro arqueolóxico dísenos, por exemplo,
que existen datacións do s. V para unha verdadeira transformación da paisaxe
agraria, como sería o caso dalgunhas comarcas do NO de Hispania. A posta en valor de socalcos, por exemplo, como moi
agudamente acaba de anotar Paula
Ballesteros, supón unha “estratexia”, un “deseño” e unha “planificación”
das novas paisaxes.
Alfonso
Vigil-Escalera ten posto negro sobre branco unha serie de potentes evidencias
empíricas para o centro da Península Ibérica, que apuntan unha vez máis cara
esa panoplia de cambios nos indicadores principais da ocupación do espazo rural
a partir do s. V. Os cambios consolídanse xa posteriormente, pero algúns deles
inícianse neste século. A aparición das aldeas, dos castella, a interrupción dos grandes circuítos de distribución, o
auxe das producións locais e as necrópoles antes chamadas “do Douro” como
expresión dos cambios entre os campesiños son eses indicadores. Vigil-Escalera
ten proposto un cadro teórico e empírico, nun enorme esforzo por proporcionan
non só novas evidencias e datacións, senón tamén explicacións coherentes. Entre
os seus argumentos quixera destacar aquí as conexións que observa entre o final
das villae e a aparición de aldeas e castella, como novas formas de ocupación
rural, sendo as necrópoles (ata agora coñecidas como “do Douro”) unha expresión
de tales comunidades. Propón para esas “necrópoles do Douro” o concepto de
“necrópoles rurais postimperiais”, e as valora como o rexistro material
funerario que apunta ás formas sociais da paisaxe rural das aldeas. En fin, o
que era coñecido como “as necrópoles do Douro”, e que tanta bibliografía ten
merecido no último medio século, puidera comezar a ser visto como o uso
funerario dos campesiños das aldeas.
e, en
xeral en Occidente, a arqueoloxía, que nos vai informando da existencia destas
aldeas como expresión campesiña, como forma de asentamento de comunidades
locais que ocupaban o espazo rural, conecta invariablemente tal proceso cos
cambios do s. V. Aquí xorden discrepancias. A maioría dos arqueólogos, insisto,
conectan o fenómeno cos cambios do s. V, pero non todos coinciden, por exemplo,
en que unha parte significativa desas novas aldeas sexan ou non produto do
asentamento bárbaro. En Italia estase a defender esta idea, en especial a conta
das aldeas de cabanas, Grubenhäuser,
que teñen sido interpretadas por algúns como un trasunto do asentamento dos
godos a finais do s. V, e logo dos lombardos, na segunda metade do VI. En
xeral, este tipo de rexistros con cabanas, que en ocasións se seguen grazas a
restos tales como os buracos de postes e chans refundidos, forman parte dun
contexto xeral de simplificación material. Debe ser entendido dentro dos
cambios do s. V, en particular o retroceso do imperio na maior parte dos
espazos occidentais e o xiro dos intereses inversores, conectados á súa vez cos
esquemas culturais de signo elitista que conducirán á emerxencia doutros focos
de atracción inversora, en particular as ecclesiae.
No caso de Francia, as persistencias dos modelos romanos de ocupación do espazo
son visibles entrado o s. V, pero desde mediados do século aprécianse cambios
significativos. Un deles, como noutros lugares, era o da transformación das villae, que ou ben foron abandonadas ou
ben continuaron en usos produtivos, como almacéns, como vivendas ou necrópoles,
e o outro foi a aparición de castella
e de aldeas. Así que a paisaxe rural de Gallia
desde mediados do século V tería experimentado procesos moi semellantes aos
coñecidos noutras zonas de Occidente.
tradución e deturpación por @xindiriz
Santiago CASTELLANOS En el final de Roma (ca. 455-480), 2013; pp. 72-80
Ningún comentario:
Publicar un comentario