www.mcu.es |
I
o estudo do
comercio, a moeda, o paleoambiente ou a organización eclesiástica, así como a
persistencia da minaría do ouro e o estaño apoian decisivamente a hipótese da
existencia dun 'sistema' económico supralocal de carácter tanto produtivo como
económico en Callaecia ca. 530 - 650 aD.
fronte á
tradicional negación ou minoración das actividades mineiras neste período,
enmarcada dentro dunha concepción global de 'febleza' e escuridade, constátase a
súa persistencia e importancia mais obedecendo a lóxicas diferentes á minaría
altoimperial romana: agora son explotacións de xacementos primarios pequenas e múltiples,
vinculadas a un intenso comercio de longa distancia con Bizancio, cun elevado
nivel de contactos e influencias externas na Callaecia, fronte á habitual concepción de periferia e illamento.
para
consolidar esta hipótese deben conectarse estas actividades e as numerosas
evidencias que semellan existir en torno a elas: estruturas eclesiásticas,
conexión con vías de comunicación (mar, terra e ríos), existencia dunha rede de
fortificacións que controlaba a produción e a súa circulación, ..., ademais de
explorar outras posibles actividades produtivas dentro deste sistema, como a
elaboración de peles e curtidos ou a explotación de madeira.
en segundo
lugar, a diferenza do sistema 'romano', caracterizado pola diversidade de focos
e protagonistas que, na costa galega, semella rematar en torno á metade do s.
VI, este sistema é máis intenso e, ao tempo, máis focalizado, máis restrinxido,
prestixioso e elitista. Son as elites de carácter supralocal as que controlan o
sistema: bispos e grandes propietarios, moi próximos á monarquía, en última
instancia propietaria de moitas zonas fiscais onde se producían os recursos
exportados, sobre todo metais. O que tamén da idea do alcance do control
territorial neste período.
sen embargo,
os reis precisan a colaboración das elites locais e por iso delegaban neles a
explotación dos recursos metalíferos por medio de pactos fiscais, reflectidos frecuentemente
na acuñación de moeda. A xeografía do poder político e económico deixou indicios
en aspectos tan distintos como a distribución de cecas, as fundacións
froitosianas (1ª metade do s. VII) ou as áreas de control episcopal que
representa o parrochiale suevum (finais
s. VI). Débese subliñar pois a importancia dos bispos como enlaces ou bisagras
coa monarquía. Mais non é un poder monolítico porque detrás hai loitas,
estratexias, apropiacións e distintas bases económicas.
existe unha
estreita vinculación entre o poder das elites e a súa capacidade para impulsar
un comercio de tan longo alcance. É posible pensar que ata que Bizancio non
atopou en Callaecia unhas elites
estruturadas e unha adecuada organización produtiva, non a fixo aliada
político-económica e provedora de metais en substitución do máis distante, e
polo tanto custoso, SO británico.
este 'sistema'
non remata coa conquista do reino suevo; continúa, cando menos, 60 anos máis.
De feito, é posible que unha das razóns da conquista sexa o desexo de control do
sistema por parte dos reis godos. Sen embargo, a partir de metade do s. VII as
evidencias de desarticulación e de maior presión dos poderes locais aumentan.
Inda que durante a segunda metade do s. VII sobrevive certo comercio atlántico,
este pérdese definitivamente no s. VIII, coa invasión árabe e o nacemento do
comercio na Europa do Norte, que fai, agora si, desta zona algo periférico e
illado.
II
os lugares de
minaría tardoantiga e altomedieval, normalmente aluviais e a ceo aberto, deixan
pouca (ou ningunha) pegada, e por iso son moi difíciles de localizar. Máis que a
fin da actividade mineira no s. III, hai que falar de reestruturación da
produción, cun declive da explotación centralizada e a gran escala e un cambio
a pequenas explotacións, mellor integradas na sociedade e economía local, de
base agrícola. Hai factores que apoian esta tese:
1/ detección
do importante e dinámico comercio entre o porto de Vigo e o mundo mediterráneo,
cuxos s comerciantes, esencialmente orientais (bizantinos), farían unha viaxe
tan longa só porque obtiñan unha mercadoría inexistente noutras latitudes: o
estaño é específico da Europa Atlántica (Hispania,
Bretaña e SO de Britannia, Saxonia) e
fundamental para aliaxes (bronce, ...); polo tanto, imprescindible na produción
de armas a gran escala, obxectos de luxo, ... como a que Bizancio mantivo nos
ss. VI e VII. A isto engadimos o ouro, tamén cobizado polos comerciantes do
Mediterráneo.
2/ algúns estudos
de paleoambiente constatan un forte incremento da contaminación por chumbo na
atmosfera no NO debido a actividades mineiro-metalúrxicas entre os ss. VI e
VII. O chumbo libérase tanto nos procesos de extracción do mineral como nos traballos
de fundición, e a intensidade desa liberación queda reflectida na análise de
turbeiras na Serra do Xistral, que rexistran niveis de actividade a escala
rexional, e mostran que en época romana altoimperial os valores de actividades son
moi importantes. A partir do s. III comezan a descender e mantéñense á baixa
nos ss. IV e V, volvendo aumentar de xeito importante, cun pico, entre a
primeira metade do s. VI e metade do VII. Isto coincide coa cronoloxía
considerada para o apoxeo do comercio constatado en Vigo, especialmente esa
última e intensa fase de auxe oriental. Logo de 640-650 caen en picado os
valores de paleocontaminación e non se volven recuperar, de xeito tímido, ata o
s. IX. Esta secuencia apoia un motivo exóxeno e comercial para a actividade
mineiro-metalúrxica do NO tardoantigo, xa que xusto cando acaba a busca de
metais polo comercio mediterráneo, cae totalmente a súa extracción.
III
a observación
nun mapa das áreas da minaría do ouro e do estaño coincide cun amplo número de
evidencias arqueolóxicas, numismáticas e textuais dos ss. VI e VII. A frecuente
relación 'xacemento tardoantigo - entorno de minaría de ouro e estaño' fai
pensar en algo máis que nunha simple coincidencia espacial; sobre todo porque
na maioría dos casos son zonas aparentemente 'periféricas' e que este tipo de
datos arqueolóxicos e históricos apenas aparecen noutras zonas 'periféricas' sen
recursos mineiros.
parroquia de Marzán, O Rosal
|
ouro
|
ca. 570 a ecclesia Marciliana
|
unha villa romana, unha
necrópole altomedieval e unha igrexa a Vicente, culto temperán.
|
Torroña, Oia
|
ouro
|
ecclesia Turonio, tamén ceca goda durante
Recaredo
|
a actual igrexa ao pé dunha fortificación tardoantiga e altomedieval.
|
Avión, igrexa de Xusto e Pastor
|
ecclesia Aunone
|
zona ben comunicada coa costa polo Miño, navegable dende cando menos este
punto.
|
|
Merza e Fontao
|
estaño
|
ecclesia na sé de Iria no parrochiale suevum, ceca e pequeno
centro administrativo no s. VI. Tamén Carboeiro, fundado en 936 sobre unha
estrutura eclesiástica anterior detectada pola arqueoloxía. Unha zona comunicada
polo Deza.
|
|
Lalín
|
estaño
|
evidencias de igrexas en Prado e Barcia; na contorna quizás a ecclesia de Metacios (quizás Taboada Vella (Silleda), con restos de cerámicas
tardoantigas orientais focenses). Zona comunicada por Deza e Ulla coa
desembocadura en Catoira.
|
|
Sadurniño de Goiáns (Porto do Son)
|
estaño
|
igrexa documentada en 868 onde se localizaron restos tardorromanos, un
estela altomedieval e un epígrafe referido á consagración dunha primitiva
basílica cristiá sobre un baixorelevo de influencias bizantinas.
|
|
Posmarcos,
Pobra e Boiro
|
quizás herdeira da ecclesia dos
Pestemarcos citada no parrochiale ca. 570
|
||
Catoira
|
estaño
|
ceca goda a finais do s. VI, saída ao mar e lugar de control das minas de
Rianxo.
|
|
Finx (Lousame)
|
estaño
|
Felix, advocación habitual no s. VII ('autobiografía' de Valerio do
Bierzo).
|
|
Moraime, Muxía e Leis, saída ao mar das minas de Vimianzo
|
estaño
|
en san Xiao de Moraime (Muxía) un asentamento romano e unha necrópole
altomedieval (un broche de bronce, unha pequena cruz grega de bronce datable
entre os ss. V e VII e restos de
pratos de vidro de probable uso litúrxico, todos eles da época). Estes
materiais, as características do lugar e a súa advocación a Xulián, fan
pensar nun mosteiro altomedieval e quizás tardoantigo.
|
|
Leis (Muxía)
|
no atrio da igrexa a Pedro
apareceu un baixorelevo paleocristián dun crismón con alfa e omega,
probablemente importado, dada a súa calidade, e datable no s. VI.
na igrexa de santa María de
Muxía había dous posibles capiteis 'xermánicos'.
|
||
Carballo e Arteixo
|
ouro e estaño
|
Tirso de Oseiro, a carón das
minas de Arteixo, igrexa constatada en 868, con materiais tardorromanos e
dous sartegos de granito cunha lauda de estola que indica certo nivel de
riqueza e estatus social.
tamén interesante a relación
entre as minas de estaño de Arteixo e o pequeno porto natural de Martiño de
Suevos, cuxo topónimo semella remitir tamén a este período.
ao sur a ecclesia de Celticos (inda que é unha interpolación ao Parroquial, semella
realizada en época temperá, probablemente no propio s. VII) con varias das
máis importantes explotacións de estaño de Galiza.
|
|
Ferrol-Prior
|
ouro
|
ermida da illa de Santa Comba en Cobas, con restos dun castro con
importantes actividades metalúrxicas e unha posterior fase de ocupación
altomedieval, cun pequeno mosteiro con influencias do cristianismo 'céltico'.
|
|
Quiroga (Lugo)
|
ecclesia e ceca de Carioca durante os ss. VI e VII
|
en santa María de A Ermida, inmediata á capital municipal consérvase un
crismón cristián do s. V (con referencias precisamente ao ouro e a prata) así
como dúas bases de columnas e un capital clásico en mármore, de importación.
|
|
O Courel (Lugo)
|
ouro
|
ceca de Laure
|
|
Valdeorras
|
ecclesia de Geurros, ceca goda dende Recaredo ata
Suintila
|
é probable que a capital
deste distrito fose a actual parroquia de santa María de a Proba, onde se
constata un amplo asentamento romano, e en cuxo entorno hai moitos restos
tardoantigos, como as placas de canceis godos atopados respectivamente na
igrexa de santa Comba de Córgomo (xunto a unha das principais minas de ouro
de toda Galiza) e san Miguel de Xagoaza.
ao sur a ecclesia e ceca de Cassavio, na actual
parroquia de Santa María de Casaio (Carballeda de Valdeorras, Ourense), outra
importante zona mineira, cunha das maiores canteiras de pizarra do mundo,
pero tamén con estaño en abundancia.
no entorno mineiro do Val do
Medo, con explotacións a ceo aberto e ben comunicado pola vía XVIII, está a
igrexa de Asadur, na que se conserva un baixorelevo de granito que representa
unha crucifixión e unha inscrición en legra visigótica, datable no s. VII, e
pertencente a un pequeno templo de fins do s. VI.
|
|
Verín
|
estaño
|
santa María de Mixós, igrexa con diversos elementos prerrománicos. Inda
que posiblemente totalmente reconstruída no s. X, podería haber un templo ou
mosteiro godo previo porque a súa sillería é probablemente reusada.
|
|
Viana do Bolo
|
estaño
|
ecclesia e ceca de Pintia
|
santa María de Pinza, nas inmediacións de minas
|
fóra de Galiza
|
ouro
|
entorno inmediato dos famosos mosteiros de Compludo e san Pedro de Montes no Bierzo fundados
por Froitoso na metade do s. VII.
tamén próxima a ceca e parroquia
sueva de Fraucello, probablemente
no val de Ulver, nunha zona con moitas minas de ouro.
outras cecas e ecclesiae do NO
como Bergidum ou Pesicos están en enclaves mineiros
importantes, especialmente ligados á extracción de ouro. O mesmo na zona NE
de Portugal (Tras-os-montes), onde gran parte das ecclesiae do Parroquial
e as súas posteriores identificacións con cecas godas están claramente
vinculadas a minas de estaño, como sucede con Laetera, Equesis, Flavas (Chaves), Bergantia (Bragança) e quizá Palantucio.
|
IV
blog.aterrageo.com |
os estudos de
etnoarqueoloxía das pequenas explotacións do estaño en época preindustrial no
Barbanza coinciden coas descricións de Isidoro
no s. VII: o mineral chega á praia por aluvión erosional, a auga sácao á luz cando baixa a marea, sendo logo lavado
a man. A memoria popular da zona di que ata hai uns 50 anos se recollían na
praia pezas de escouras -ás veces incluso estaño puro-, que logo se lavaban,
separaban e embarcaban en grandes barcazas cara Vilagarcía ou Pontevedra, onde
se preparaban e exportaban. Isto tamén pasaría en zonas de interior logo da fin
das grandes explotacións altoimperiais, con técnicas máis sinxelas de
explotación como os cortes a ceo aberto ou o bateo nos praceres fluviais, que
inda existían en Valdeorras hai 60 anos. Trátase de sistemas de extracción
sinxelos, que non precisan de gran investimento tecnolóxico e que case non deixan
evidencias materiais. A súa pequena produción individual podería suplirse cunha
ampla multitude de explotacións dispersas, de xeito semellante ao que ocorre
coas cecas godas.
algunhas evidencias
de estruturas eclesiásticas tardoantigas nas contornas mineiras reflicten un
centro económico, inda que as pegadas deste sexan menos visibles que as do
edificio relixioso. Non é que as igrexas e mosteiros sexan unha peza concreta
deste sistema económico (extractivo, produtivo e comercial) mais reflexo do
dinamismo e nivel económico dos seus dirixentes.
isto é moi
evidente nas contornas mineiras e produtivas da costa, que se poden relacionar
en todos os casos con evidencias de estruturas eclesiásticas coetáneas: Moraime
(Muxía), Panxón (Nigrán), Goiáns (Porto do Son), e quizá Xiao de Trebo
(Cariño), Catoira (Catoira), Comba de Cobas (Ferrol). Todas estas igrexas poden
entenderse como os centros relixiosos dun pequeno complexo produtivo-mercantil
aristocrático dos ss. VI-VII. Ademais, moitas destas igrexas tardoantigas na
costa do NO constrúense sobre antigas villae
e factorías romanas dedicadas á produción e ao comercio, sobre todo de sala.
Cada vez é máis evidente que nalgúns casos outra actividade produtiva comercial
substituíu a antiga produción tardorromana: sala ou salsa de peixe xa non eran
demandados, e os comerciantes buscan dende a metade do s. VI produtos máis
lucrativos e específicos destas zonas atlánticas como metais, peles ou madeira.
Por iso, moitos propietarios (individuais ou grandes propietarios episcopais,
con múltiples propiedades), de ser capaces, reorientarían a súa produción ou
actividade cara estes sectores segundo as características e recursos das súas
propiedades. Nalgúns casos a fundición e distribución de metais, noutras zonas
distantes das zonas mineiras, poderíanse embarcar peles ou madeira. Quizá isto
suceda en Adro Vello (O Grove) ou Xiao - Pipín (Cangas), Bares (Mañón) e quizá
Vicente de Meá (Mugardos). En todos estes pequenos centros concentrábase a
produción local e embarcábase cara Vigo, onde se preparaba para a súa
exportación nos barcos mediterráneos.
estes casos
son especialmente recoñecibles na costa, debido ás características do seu
emprazamento e estruturas físicas das antigas factorías. Pero no interior
podería pasar o mesmo, inda que quizá con menos frecuencia xa que sería máis
difícil que se reunisen as condicións para que o antigo establecemento seguise
sendo rendible dentro do novo contexto, agora máis reducido e focalizado.
Actividades de produción e fundicións dos metais poderían desenvolverse en
centros como Vicente de Marzán (O Rosal) ou Tirso de Oseiro (Arteixo), cerca de
filóns de ouro e estaño respectivamente. Outras actividades
económico-produtivas poderían terse dado en lugares como Currás (Tomiño),
Ouvigo (Blancos), Vicente de Agrade (Chantada) ou Eulalia de Tines (Vimianzo),
nos que de novo se constata unha nova igrexa sobre unha villa e factoría tardorromana. Estas producións de interior baixarían
á costa polos ríos, como nas explotacións mineiras de Deza (a través do Deza,
logo o Ulla ata Iria Flavia). Dende o Ribeiro e Ribadavia a través do Miño, daquela
navegable dende Auria (Ourense). Dende
Quiroga e Valdeorras usaríase a via XVIII
(con axudas puntuais dos tramos navegables do Sil) ata Auria, nas que se embarcaban cara Tui, antes do seu envío a Vigo.
isto
explicaría o paradoxo de porqué, por unha banda, se abandonan as áreas
produtivas romanas (piscinas de sala), innecesarias, pero á vez, moi pouco
despois, eríxense igrexas sobre elas, indicando un poder económico que segue a
actuar na súa contorna. Trátase dunha reorientación económica cara outras
actividades que, sen embargo, deixan menos pegada.
ao longo desta
xeografía de explotación e distribución existirían puntos de control e vixía; podemos
relacionar evidencias sobre fortificacións e 'reocupacións' de recintos
fortificados durante o período co control da extracción ou circulación dos
metais.
Penadominga (Quiroga)
|
un posible castro mineiro situado nun emprazamento moi prominente, no que
se atoparon cerámicas 'tardías' e dúas placas de cinto de bronce de tipo godo
datables nos ss. VI-VII. Este castro, no corazón dunha rica zona mineira,
controla o Sil e a vía romana ao seu pé, e conserva o gravado dun taboleiro
de xogo que acostuma a asociarse con gardas e vixías.
|
unión dos ríos Sil e Miño (Nogueira de Ramuín)
|
castellum litoria, un castro
de finais do Bronce, cunha ampla visibilidade sobre a contorna do encaixonado
paso do río e o mosteiro de Estevo de Ribas de Sil, reocupado en época
tardoantiga. No seu interior hai unha inscrición dun posible duque de Leovixildo, ca. 585/586.
|
Oia
|
na contorna das minas de ouro hai restos dunha fortificación
altomedieval, castelo de Torroña, que goza dunha gran visibilidade ata a
desembocadura do Miño. Quedan restos da atalaia, de dous niveis e realizada
en manpostos colocados en seco, cunha tipoloxía anterior aos ss. X-XI.
|
Boiro, Barbanza
|
na contorna de minas de estaño hai varias fortificacións que inda non
están datadas, como o recinto de Outeiro Murado, cunha muralla construída en
seco que cubre unha planicie duns 60 metros de longo, e a fortificación de
Portela dos Forcadiños, na mesma entrada dunha mina.
|
V
as evidencias
indican que o sistema estaba controlado por elites; en concreto pola monarquía
e as xerarquías eclesiásticas, vinculadas aos reis:
1/ os produtos
obtidos nos intercambios eran mercadorías exóticas e de prestixio (viños
orientais, vaixelas de luxo, obxectos metálicos), e a frecuente relación entre
puntos chave do sistema e a fundación de estruturas eclesiásticas indican unha
importante capacidade económica. Tamén, de xeito hipotético, que boa parte das
'laudas de estola' deste período, consideradas como un enterramento de alto
nivel social, aparecen maioritariamente en zonas de produción e distribución do
sistema (Iria, Vigo, Rebordáns, Seira, A Escravitude, Medeiros, Oseiros, Panxón
ou Brandomil).
2/ Callaecia era un área de especial
concentración de fundi do fisco rexio
godo, herdanza da importancia das explotacións imperiais romanas en áreas como
o Bierzo ou Valdeorras. Poderían existir minas privadas mais o probable é que
moitas estivesen en mans dos reis, herdadas do fisco imperial.
3/ a
actividade económica xurdiría da demanda de Bizancio (aparición de materiais
orientais e coincidencia da súa presenza coa produción e a súa interrupción
pola expansión árabe a mediados do s. VII), con quen suevos e godos manteñen
pactos e tensións neste período. Ademais, este comercio con Bizancio
concéntrase, dende mediados do s. VI, unicamente en Vigo fronte á diversidade
de enclaves e actores do anterior comercio tardorromano, xusto na hora que a Callaecia sueva experimentaba un
importante proceso de organización e fortalecemento administrativo interno.
Isto indica un coidadoso control do mesmo por parte da monarquía.
4/ a posible
existencia dunha serie de fortificacións e quizás atalaias de sinais -
representadas polos abondosos topónimos 'faro' nos cumios galegos - ao longo
dos principais eixos de produción e distribución deste sistema apunta tamén un
control supralocal e ben estruturado.
sen embargo,
isto non implica que a monarquía explotase e comerciase directamente. É máis
plausible un sistema de delegación real ás elites locais: o rei autorizaría as
explotacións de minas mediante doazón, reservándose o cobro dos dereitos, ou
ben unha concesión por arrendamentos temporais. Esta delegación plasmaríase mediante
un pacto fiscal, a miúdo representado pola acuñación de moeda.
VI
cumio do monte Faro (Rodeiro) www.ouroverde.org |
1/ en Callaecia os lugares de acuñación de
moeda goda, a partir de 585 e ata Chindasvinto
(642-649), indican que a maioría das cecas corresponde ou a núcleos principais
ou a lugares cunha importante riqueza mineira. Así, xunto a núcleos principais
(Lugo, Auria, Tude, Braga) aparecen unha serie de pequenas e dispersas cecas
situadas sempre en zonas mineiras, tanto de ouro (Laure, Folgoso de Courel; Pincia,
Pinza; Cassavio, Casaio; Fraucello, val de Frogelo; Bergio, Bierzo; Georres, A Pobra de Valdeorras; Calapa,
Calabor; Pesicos, Petra ou Susurres) como de estaño (Catora,
Catoira; Mertia, Merza; Bergantia, Bragança; Flavas, Chaves; Ewesis, Turico, Palantucio e Laetera).
sen embargo, a
moeda goda non posúe función comercial, e por iso estas cecas non reflicten
unha estrutura de intercambios. Pola contra, a moeda neste período é, ante
todo, un elemento de vinculación política e fiscal, e, neste sentido, o que nos
está a indicar esta coincidencia de áreas de actividade mineiro-metalúrxica e
acuñación monetaria é a existencia de auténticas bisagras de articulación coa
monarquía. As cecas non son unha expresión directa nin reflicten unha relación
de causa - efecto da actividade mineira, xa que responden a unha realidade
político - económica máis ampla e complexa, pero si reflicten un pacto, unha
articulación entre un poder local e o poder monárquico. E é dentro dese pacto
onde entra a concesión dunha actividade económica, que nestes casos sería sen
dúbida a minaría. Por iso, non todas as cecas responden á minaría, pero si nos
parece probable que a delegación da actividade mineira que existiu quedase
reflectida a través das cecas. Isto explica a existencia de tantas acuñacións
en lugares aparentemente 'periféricos' da articulación do reino suevo e godo,
especialmente cando non temos novas de cecas nalgunhas zonas dinámicas e
densamente poboadas como a contorna de Tui, e en xeral a parte SO de Galiza,
onde en cambio si se constata unha gran densidade de ecclesiae do parrochiale
suevum e onde, por exemplo, existía a maior concentración de villae tardorromanas de Galiza.
neste sentido,
tampouco semella casual que precisamente na metade do s. VII (fin do comercio
co Mediterráneo oriental e o súpeto cese das actividades mineiro-metalúrxicas) acabe
tamén a acuñación de todas estas pequenas cecas, que pasa a concentrarse en
Tui, Braga e Lugo. Esta fin da acuñación dos pequenos centros atribuíuse á
reorganización e centralización da administración por parte de Chindasvinto e Recesvinto (642-672), coincidindo tamén
coa devolución das sedes meridionais da Callaecia
sueva á Lusitania. Pero en realidade
a última constatación dunha ampla dispersión de cecas no NO ocorre durante Suintila
(621-631); é dicir, non se produciu un corte súpeto das acuñacións coa decisión
política de Chindasvinto, como sería esperable se as cecas non tivesen relación
co comercio e a minaría senón que semella un proceso que xa se fora esgotando
anos antes, quizás entre 635 e 642, en consonancia coa minaría e o comercio. En
todo caso, cremos que ambas explicacións non son incompatibles, senón máis ben
distintos reflexos dun mesmo proceso de rearticulación político-económica logo
da fin das bases e contextos que ligaban as elites coa monarquía e a
explotación das minas.
semella que o
rei establecía nun lugar determinado un taller cun delegado real, e acuñaba
moeda para pagar as elites desa zona polos seus servizos ou fidelidade. Esta
moeda serviría para selar ou oficializar un pacto ou delegación da actividade
extractiva a un poderoso local. Os reis tratarían de promover subcontratas para
evitar gasto administrativo, e estimularían aos propietarios privados a
explotar recursos de ouro, quizá tamén como resposta á obriga de pago fiscal. A
acumulación de tesouros, sobre todo en ouro, era vital para os reis e
aristócratas, para establecer lazos de fidelidade, mostrar estatus e poder, ...
Por isto habería artesáns especializados en metais e tesouros, á vez que o
palacio real servía como distribuidor de riqueza entre clientelas e seguidores,
para garantir a súa fidelidade. Tamén habería un pago habitual en lingotes de
metal. Como hipótese, pódese pensar que esa moeda se emitía coa fundición de
ouro procedente das minas e os impostos pagados na zona, ou ben da merca de
dito metal con eses impostos nas zonas en que non había ouro. Quizá ese
delegado explotaría a restante cantidade de metal das minas, unha vez
satisfeita a emisión de moeda. De todas maneiras, hai que insistir en que esta
actividade mineira non é a única explicación das acuñacións, xa que hai outras
bases de poder económico e político articuladas a través das cecas.
carballeira de Barcia, Lalín gl.wikipedia.org |
ademais destas
delegacións das explotacións reais, habería propietarios que explotaban os
recursos mineiros nas súas posesións e pagaban impostos en metais, inda que
tamén co probable consentimento do rei. É de supor que estas actividades non
quedarían reflectidas en ningunha acuñación monetaria.
é difícil comprobar
se esta produción mineira tivo relación co uso de servi ou escravos que convivían con homes libres, inda que semella
algo probable. O evidente é que só os grandes propietarios terían recursos para
investir capital en explotar mineral nas súas propiedades ou para subcontratar
unha concesión real, e só eles terían xa traballadores da súa propia man de
obra. É un modo de produción adaptado á conxuntura política e económica, menos
centralizada e máis baseada en pactos e vinculación entre poderes centrais e
locais.
VII
unha parte do sistema
estaba delegado ou controlado polos bispos e o seu círculo inmediato. A arqueoloxía
demostra que os bispos de diferentes zonas do Mediterráneo estaban detrás, non
só da elaboración dos produtos exportados, mais tamén da propia xestión do
comercio entre os ss. IV-VII. Isto tamén semella probable para os ss. VI-VII.
o parrochiale reflicte un proceso de
organización en curso, e no que só se recollen as ecclesiae vinculadas aos bispados, e non outras fundacións
privadas. Sempre chamou a atención a súa distribución, que pode porse en
relación con importantes diferenzas no grao de poder e control eclesiástico de
cada bispado. Nese sentido, tamén é posible que algunhas destas peculiaridades
respondan ao maior ou menor control de certas áreas económicas e, entre elas,
especialmente, as zonas mineiras.
Lugo
|
as tres únicas ecclesiae
sitúanse no S da provincia, onde están os principais recursos auríferos: Carioca (Quiroga), Sevios (quizá Monforte de Lemos) e Cavarci (Cabarcos, Sobrado, León). No
caso de Ourense, é evidente o predominio de ecclesiae en áreas mineiras; cando menos entre elas pódense
localizar con certa fiabilidade: Teporos
(Trives), Geurros (Valdeorras), Cassavio (Casio), Pincia (Pinza), Calapacios
(Calabor). Algo semellante na sé de Astorga, nos casos de Bergido, Petra, Pesicos e Fraucelos.
|
Tude
|
é interesante constatar como se expanden os seus límites 'naturais'
dentro da área ourensá para contar con ecclesiae
en ricas zonas de minaría estannífera, como Aunone (Avión), Carissiano
(Carrizáns, A Lama) ou Sacria
(Sagra, O Carballiño). Algo semellante ocorre coa metade E da extensa diocese
de Braga, a máis aloxada da sé, cuxas ecclesiae
se corresponden en todos os casos con enclaves mineiros de primeira orde como
Bergantia (Bragança) ou Flavas (Chaves) e quizás Turico, Ewesis ou Laetera.
|
Iria Flavia
|
as eclessiae de Pestomarcos, Mertia e Metacio
poderían porse en relación coa minaría de estaño, mentres outras como Salinae ou Morratio, poderían vincularse ao comercio marítimo. De feito,
resulta estraño pensar que a base económica do bispado de Iria non teña que
ver con esta importancia do estaño no seu entorno, e non é imposible pensar
que esta riqueza fose unha das razóns que explican a creación dunha sé neste
enclave, que reúne estratexicamente recursos mineiros e unha excelente saída
ao mar. A primeira nova da constitución dun bispado en Iria Flavia (que
substitúe ao próximo de Aquis Celenis,
Caldas) é de 560, o momento no que este sistema produtivo comercial comeza o
seu auxe.
|
Britonia
|
non hai recursos de outro e estaño na súa contorna, inda que si de ferro.
En todo caso non sería imposible pensar nalgún papel deste bispado nas
constatadas relacións marítimas e comerciais de Callaecia con Gallia e
outras zonas do Atlántico.
|
polo tanto, a
xeografía eclesiástico-administrativa do parrochiale
podería ter parte da súa lóxica no reparto, organización e control episcopal de
áreas de actividades económicas, especialmente mineiro-metalúrxicas. Mentres
que nesta xeografía hai zonas e eixos que podemos considerar 'centrais' (ben
articulados en torno ás principais vías, á costa, aos núcleos
político-económicos, como a contorna de Braga, Lugo, Iria ou Tui), hai outras
zonas periféricas que aparecen, sen embargo, vinculadas ás sés episcopais.
Todas elas son potentes áreas mineiras, mentres que, pola contra, non se
recollen neste documento ecclesiae
nas outras moitas zonas 'periféricas' non mineiras.
para entender
este fenómeno, hai que ter en conta que os bispos representan un importante
poder económico e patrimonial; un poder que loita duro polo seu mantemento e
crecemento, a miúdo a base de sobrexplotar e abusar das ecclesiae que controlan e de confundir o seu patrimonio persoal co
correspondente ao seu cargo eclesiástico. Por outra banda, sabemos que cando se
redacta o parrochiale e se desenvolve
este sistema, a xerarquía eclesiástica conta co pleno apoio da monarquía, e a
organización do reino identifícase coa organización eclesiástica, para beneficio
de ambos.
posiblemente,
dentro desta estreita vinculación entre monarquía e bispos, como representantes
das aristocracias rexionais, hai que situar a delegación do control dunha
actividade de alto rendemento económico neste contexto como é a minaría. Así,
por exemplo, pódese entender que Tude,
o bispado que controlaría o propio porto de Vigo, sexa unha sé especialmente
rica e poderosa, que mostra a maior densidade de ecclesiae de todo o reino e que realiza acuñacións de igual ou
maior calidade que as da propia sé real de Braga. Tamén se pode pensar que
algunhas das estruturas eclesiásticas ligadas a posibles centros
comerciais-produtivos citados estivesen en mans de bispos, en ocasións como ecclesiae do parrochiale (como a ecclesia
Marciliana, con restos romanos e altomedievais), e noutras como igrexas
privadas do bispo, como gran propietario. Caso este explicable polos procesos
de concentración das propiedades, sobre todo de antigas villae, en mans duns poucos, mais grupos moi poderosos,
característico dos ss. VI e VII.
é posible que esta
articulación entre monarquía e xerarquías eclesiásticas como delegadas da
explotación mineira se producise a través das cecas. Isto exemplificaríano nos
abondosos casos nos que ecclesiae do parrochiale coinciden con cecas poucos
anos despois. Noutros casos, sen embargo, hai cecas que non coinciden con ecclesiae coñecidas no texto. Quizá
nalgúns casos isto se debe a que as ecclesiae
se crearon pouco despois da redacción do parrochiale,
pero noutros remitirían a unha articulación directa dun propietario privado coa
monarquía.
www.hotelpuentedelatoja.com Adro Vello (o Grove) |
á marxe do parrochiale, outro indicio interesante da
vinculación entre poderes eclesiásticos, áreas de produción mineira e monarquía
é a propia xeografía da vida e acción de Frutuoso.
Pertencía a unha das familias máis poderosas da Hispania goda, estreitamente vinculada á monarquía. É evidente que
este patrimonio familiar está na base da importancia que acadará Frutuoso na
igrexa goda, reflectida, entre outras cousas, no seu nomeamento como bispo de
Dumio e logo de Braga.
é indicativo
que a base patrimonial de Frutuoso e a súa familia sexa a zona mineira do
Bierzo, e, sobre todo, que as súas fundacións monásticas (en terreos, é de
supor, da súa propiedade ou relacionados co seu control ou redes familiares e clientelares)
sigan a xeografía de todo este sistema económico. No Bierzo funda os mosteiros
de Compludo e Rufianense, ao pé de minas de ouro e en Folgoso de Caurel, o de Visunia, a carón dunha importante
explotación de ouro (san Fiz de Visuña). Na costa crea o mosteiro Peonense que podería ser o mesmo que
logo chama de Turonia, e
probablemente outro mosteiro nunha illa. A maioría de autores localizan estas
dúas fundacións nas Rías Baixas, na contorna da ría de Vigo e Pontevedra (Poio,
ou Oia, ou a illa de Ons, Cíes ou Tambo); é dicir, de novo na principal saída
ao mar das explotacións metalíferas. Non é insensato pensar que a distribución
das fundacións de Frutuoso responda a estratexias económicas ben planificadas
no ámbito familiar, e reflicta por medio delas unha actividade económica da súa
familia, ligada á explotación das minas do Bierzo e Courel, e a súa exportación
marítima comercial na ría de Vigo. De feito, na súa haxiografía cítanse negotiatores francorum comerciando
nalgún porto do NO, ou se menciona o interese de Frutuoso de embarcar cara
Oriente (previo paso por Gallia).
outro indicio,
máis hipotético, é a Doazón de
Chindasvinto en 646 a Compludo, recen creado por Frutuoso. Inda que hai dúbidas
sobre este texto, algunhas análises recentes din que reflicte un feito histórico.
A doazón indicaría a relación deste nobre e a súa familia coa monarquía, así
como a propiedade ou control real de moitos territorios nesta zona (ipsos montes et valles ab integro). Dito
control real volverá a apreciarse no texto da 'autobiografía' de Valerio, cando se sinala como a
hostilidade do rei caeu sobre a familia do rico propietario Ricimer, que foi expulsada
(probablemente por Wamba, quizás por
algunha infidelidade política), da propiedade chamada 'Ebronanto', tamén
situada no Bierzo. Todo isto reflicte claramente o control real sobre esta
zona, inda que sexa xustamente no momento no que a actividade mineira e o
comercio están a remitir. Podemos incluso pensar que precisamente por isto o
rei busca agora outras alianzas e estratexias coas aristocracias locais xa que
non lles pode ceder, coma antes, os dereitos sobre as minas.
non sabemos se
os bispos explotaban directamente, a través dos seus dependentes ou servos,
este sistema económico e comerciaban tamén directamente, ou se delegaban en
propietarios locais. Por unha banda, é indicativo o alto número de servos que
parece posuír a Igrexa, e concretamente a galaica, feito que lle permitiría sen
dúbida explotar directamente, cando menos, as propiedades máis inmediatas á súa
sé. Pero, tendo en conta a dispersión das evidencias deste sistema (minas,
estruturas eclesiásticas, cecas, ...) e a coñecida necesidade do bispo de
'viaxar' para negociar coas elites locais, é posible pensar que parte da
produción estivese, en efecto, delegada en propietarios locais. Por último, non
hai que descartar a existencia de producións autónomas de grandes propietarios,
que vendesen as súas mercadorías aos centros eclesiásticos ou directamente a
comerciantes orientais asentados en Vigo.
fonte:
SÁNCHEZ PARDO, José Carlos 'sobre las bases
económicas de las aristocracias en la Gallaecia suevo-visigoda (ca. 530-650
dC). Comercio, minería y articulación fiscal' Anuario de Estudios Medievales 44/2, xullo-decembro de 2014, pp.
983-1023
resumo e tradución por @xindiriz
resumo e tradución por @xindiriz
Ningún comentario:
Publicar un comentario